Bansigom Donja keu Aceh

WAA Mengucapkan Selamat Hari Raya Idul Adha 1432 H

WAA Mengucapkan Selamat Hari Raya Idul Adha 1432 H
Rate this post
Nek Hassan , Team Koordinator WAA

Senin  07/11/2011

WAA Mengucapkan Selamat Hari Raya Idul Adha 1432 H

Allaahu akbar Allaahu akbar Allaahu akbar, Laa ilaahaillahu waulaahu akbar. Allaahu akbar walillaahil hamd.

Kami atas nama Word Achennese Assotiacion meungucapkan selamat hari raya Aidil Adha 10 Dzulhijjah 1432 H, yang jatuh pada hari minggu 06.11.2011. Mohon maaf lahir dan batin. Semoga segala pengorbanan kita diberkati dan dirahmati oleh Allah S.w.t

Waktu yang di tunggu-tungu pun sampai juga. Segala persiapan menyambut hari raya haji 1432 H, yang penuh kegembiraan untuk menunaikan ibadah shalat Aidil Adha dan ber Qurban, baik yang ada di tahan suci makkah Almukarrahmah atau di seluruh dunia. Kegemberian tetamu Allah yang ada di bumi arafah itu harus menjadi kegembiraan haji yang Mabrur, semoga segala pengorbanan mereka selalu mendapat hidayah dan rahmat dari Allah S.w.t. 

Mudah-mudahan perhimpunan di Arafah akan menjadi satu penyebab untuk menimbulkan kesadaran di kalangan muslim dalam menggunakan dua helai kain putih yang penuh kebersamaan dan kekompakan dalam menjalan kan ibadah hajinya. Dan itulah juga bakal pakaian yang akan kita bawa nati bila bertemu dengan Allah S.w.t di alam bardah dengan 7 kain kafan. Yang nilai nya sejauh mana kita mempertingkatkan takwa kita kepada Allah S.w.t

Dalam memperingati hari yang penuh kemulian ini, kita ambil semangat berqurban, kita bentuk diri kita, keluarga, masyarakat, bangsa dan seluruh umut muslimin dan muslimat untuk melihat ayat- ayat Allah. Hanya ini lah baki yang tersisa sebagai panduan keimanan dan ketakwaan kita kepada Allah S.w.t. Kemudian lakukanlah persembelihan binatang-binatang Qurban kita dengan laungan takbir, Allahu akbar.

Islam mengajarkan kita bersyukur dan menumbuh kembangka kebersamaaan dalam memberi sebagian atas rezki/kekayaan yang telah Allah titipkan kepada kita untuk di makan oleh orang-orang yang sedang melanda dan sengsara. Maka edarkan daging-daging qurban tersebut untuk mereka yang berhak menerimanya serta mereka yang fakir. Sehingga umat Islam ini akan dapat berkembang dan dapat hidup lebih sejahtera.

Demikianlah perintah Allah. Dan barangsiapa mengagungkan apa-apa yang terhormat di sisi Allah, itu adalah lebih baik baginya di sisi Tuhannya, maka jauhilah perkataan-perkataan atau perbuatan dusta. Daging-daging ternak tersebut dan darahnya itu sekali-kali tidak dapat mencapai keridhaan Allah, tetapi ketakwaan dari kita yang dapat mencapainya.  

Nek Hassan
Team Koordinator WAA

WAA Mengucapkan Selamat Hari Raya Idul Adha 1432 H
Rate this post
0

Comments

comments


Loading...

18. October 2017

Clear all